Strefa ucznia

W świecie smartfonów. Jak się w nim odnaleźć? 

Współczesny smartfon służy nie tylko do dzwonienia i wykonywania połączeń. Pełni także funkcję aparatu fotograficznego, odtwarzacza filmów i muzyki, przeglądarki internetowej, a także przenośnej konsoli do gier. Wybierając smartfon, należy pamiętać, że nie każdy model może spełnić nasze oczekiwania. Przed zakupem warto odpowiedzieć sobie na parę kluczowych pytań.

Jaka przekątna smartfona będzie najlepsza? 

Jeżeli smartfon ma służyć tylko do pisania SMS-ów, przeglądania zdjęć, grania w proste gry, to idealnym wyborem będzie telefon o przekątnej do 4 cali. Do grania w gry 3D, przeglądania stron internetowych, poczty elektronicznej dobre będą smartfony o przekątnej do 5 cali. Gdy telefon ma służyć do oglądania filmów i czytania e-booków, warto kupić telefon o przekątnej do 6 cali.

Należy pamiętać, że większy ekran smartfona zapewnia większą wygodę użytkowania, ale również mniejszą wygodę przechowywania. Obecnie najpopularniejsze są wyświetlacze o rozmiarze do pięciu cali. Telefon o takiej przekątnej zmieści się w kieszeni i da się go obsłużyć za pomocą jednego palca.

Jaki system operacyjny wybrać? 

Na rynku królują trzy systemy operacyjne:

  1. iOS produkcji Apple,
  1. Android zaprojektowany przez Google,
  1. Windows Phone/Windows 10 jako wersja tradycyjnych okienek Microsoftu.

Android to system przeznaczony dla osób, które oczekują od smartfona wielozadaniowości i możliwości niemal nieograniczonej konfiguracji urządzenia. W sklepie Google Play można znaleźć około 1,3 miliona różnych aplikacji. Android, jako jedyny z systemów, jest dostępny w szerokim przedziale cenowym, co sprawia, że można go znaleźć w telefonach różnych marek. Użytkowanie go niesie pewne zagrożenia. System ten jest obecny na około 80% wszystkich urządzeń, dlatego warto zainstalować na nim antywirus. System ma też tendencję do zawieszania się, jeżeli w tym samym czasie działa wiele aplikacji.

Apple iOS jest stworzony dla osób oczekujących prostego i niezawodnego systemu do codziennej pracy oraz rozrywki. W sklepie AppStore znajduje się około 1,5 miliona aplikacji. System iOS jest dostępny tylko w produktach marki Apple i zapewnia kompatybilność tych urządzeń. Niestety, przesyłanie danych z komputerów PC jest utrudnione. System ten najlepiej współpracuje z urządzeniami firmy Apple.

Windows Phone/ Windows 10 to minimalistyczny system stworzony z myślą o użytkownikach klasycznego systemu operacyjnego Windows na komputerach oraz laptopach. Kafelkowy interfejs jest intuicyjny w obsłudze i może zostać rozbudowany o dodatkowe funkcje dzięki płatnym i bezpłatnym programom. Windows Phone Store oferuje niestety tylko 340 tysięcy aplikacji. System Windows Phone jest dostępny w smartfonach różnych producentów.

Jaki aparat w smartfonie będzie najlepszy? 

Rozdzielczość aparatu w najnowszych modelach to nawet 23 mln pikseli. Rozsądne minimum to rozdzielczość 8 mln pikseli. Aparat w smartfonie stanowi świetne rozwiązanie dla osób, które często podróżują i nie chcą zabierać ze sobą dodatkowego sprzętu fotograficznego.

Obecnie standardem w smartfonach są dwa aparaty. Jeden z nich (główny) umieszczony na tylnej ściance obudowy, natomiast drugi – na przedniej części urządzenia (standardem jest rozdzielczość do 5 mln pikseli). Dzięki temu umożliwia robienie popularnych selfie, a także prowadzenie wideorozmów.

Jaki procesor wybrać? 

Sercem każdego multimedialnego urządzenia jest procesor. Podobnie w przypadku smartfona, w którym odpowiada on za przetwarzanie danych systemu oraz aplikacji.

Procesor trzeba dostosować do własnych potrzeb. Dla niewymagających użytkowników smartfonów wystarczy jednordzeniowy (zapewniający płynne działanie pojedynczej aplikacji) lub dwurdzeniowy procesor(zapewniający płynne działanie dwóch aplikacji). Wymagający użytkownicy powinni się zastanowić nad czterordzeniowym, sześciordzeniowym lub ośmiordzeniowym procesorem.

Aktualnie standardem, który zapewni w miarę zadowalające parametry, jest procesor dwurdzeniowy z taktowaniem min. 1 Ghz. Wystarczy on do codziennego słuchania muzyki, robienia zdjęć, przeglądania stron WWW, sprawdzania poczty e-mail i do prostych gier wideo. Do zastosowań multimedialnych i ogólnych przyda się procesor o większej liczbie rdzeni i z wyższym taktowaniem.

Ile pamięci RAM? 

Smartfon do dobrego działania wymaga odpowiedniej pamięci operacyjnej, która służy do przechowywania wykonywanych w czasie rzeczywistym procesów. Od ilości pamięci RAM zależy szybkość i jakość działania smartfona.

Najmniejsza ilość pamięci RAM to 1 GB. Przy takiej ilości możliwe są straty w płynności działania przy wielu aplikacjach jednocześnie. Przy 2 GB RAM wiele aplikacji działa płynnie, ale mogą wystąpić problemy przy bardziej wymagających aplikacjach. Do używania bardziej wymagających aplikacji idealna jest pamięć 3 GB RAM i 4 GB RAM.

Jak wybrać dobrą baterię? 

Pojemność baterii ma ogromny wpływ na komfort użytkowania. Jak wybrać najlepszą baterię? Trzeba pamiętać, że im większa pojemność energetyczna baterii, tym dłuższa możliwość użytkowania telefonu.

O czym trzeba pamiętać przy wyborze ilości pamięci? 

Wszystkie telefony posiadają pamięć. Przy wyborze smartfona warto zwrócić na nią uwagę. Należy pamiętać, że urządzenia z 16 GB mają około 8 GB przeznaczonymi na dane. Do większości modeli telefonów można dokupić kartę z dodatkową pamięcią (np. microSD) i umieścić ją w smartfonie. Nie wszystkie modele dysponują taką możliwością, dlatego trzeba być w tej kwestii bardzo uważnym.

Zwrócenie uwagi na omówione kluczowe kwestie bardzo zwiększy szanse na to, że zakupiony smartfon będzie spełniał wszystkie nasze oczekiwania i dobrze służył nam przez kilka lat.

Opracowała: Dobrosława Taras kl. 3a

 

 

 

Warto przeczytać!!!

33333333333

Główna bohaterka powieści- Babi, to ułożona dziewczyna, wzorowa uczennica z dobrej rodziny. Pewnego dnia, w drodze do szkoły spotyka tajemniczego chłopaka. Dziewczyna stara się go zignorować, lecz nie wie, że tym razem los przygotował jej niespodziankę. Chłopak jest typem „rasowego chuligana”, dla którego „zaprawa” na siłowni, bijatyki i burdy uliczne to codzienność, co irytuje Babi. Bohaterowie żyją w zupełnie innych światach, ale z czasem –dzięki Palliny, w sercach Babi i Stefana zaczyna rodzić się uczucie. Mimo sprzeciwom Raffaelli młodzi zakochują się w sobie bez pamięci, stopniowo pod wpływem uczucia oboje się zmieniają. Babi staje się bardziej otwarta na świat, a Step łagodniejszy.

      Książka intryguje zawiłą fabuła. Narrator odkrywa myśli bohaterów. Zawiłość wątków i myśli rodzi poczucie zagubienia, precyzyjny język przekładu nie utrudnia zrozumienia fabuły. Autor książki  nie skupia się na szczegółach opisu miejsc, lecz na uczuciach bohaterów, ich myślach. Akcja pozwala czytelnikowi stopniowo odkrywać świat bohaterów. Niestety niektóre wątki mogą wydawać się nudne, ale całe szczęście jest ich niewiele. Bohaterzy nie są „chodzącymi ideałami” -tak jak każdy, mają swoje wady i zalety. Od początku intrygowała mnie postać Stepa. Babi jako zwykła dziewczyna, momentami była bardzo zabawna, tak jak reszta bohaterów.

      Wątek miłosny jest bardzo interesujący, dzięki czemu trudno oderwać się od pasjonującej lektury. Miłosna  historia -dosyć oryginalna -chwilami staje się przewidywalna . Przez cały czas czytania książki byłam pewna, że koniec będzie szczęśliwy. Jednak kiedy zaczynałam czytać ostatnie rozdziały, przeżyłam rozczarowanie. Nie spodziewałam się rozstania zakochanych w sobie ludzi.

      Książka jest wspaniała, godna polecenia. Nie żałuję czasu , który poświęciłam na przeczytanie powieści Federica Mocci „ Trzy metry nad niebem “ . Gorąco wam ją polecam i myślę, że wam także przypadnie do gustu.

 Czytelnik

W dniach 23.02-28.02.2014 r. – nasza szkoła realizowała projekt pn. „Kennenlernen gemeinsamer Erinnerungsorte und Aufbau der Schulpartnerschaft” (“Poznawanie wspólnych miejsc pamięci i budowa partnerstwa szkół”) wraz z młodzieżą z niemieckiego Lehrte.

Cały tydzień wraz z piętnastoosobową grupą niemiecką spędzaliśmy czas na wspólnych zabawach i warsztatach, mogliśmy poznać siebie, swoje charaktery i zainteresowania. Uczniowie Zespołu Szkół nr 3 gościli w domach podopiecznych z Niemiec. Bariera językowa szybko została pokonana, gdyż dzięki znajomości angielskiego, bądź samej gestykulacji, byliśmy w stanie prowadzić najbardziej skomplikowane dialogi. Niemiecka młodzież była przyjaźnie nastawiona, toteż szybko nawiązaliśmy kontakt i w mgnieniu oka staliśmy się praktycznie rodziną.

Integrację pogłębił wspólny wyjazd do Oświęcimia (21 lutego), gdzie nocowaliśmy w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży. Zwiedziliśmy zespół obozów koncentracyjnych Auschwitz-Birkenau oraz wykonywaliśmy projekty w polsko-niemieckich drużynach. Wracając w niedzielę do Rzeszowa, zatrzymaliśmy się w Krakowie, gdzie podziwialiśmy Kościół Mariacki, Sukiennice, Wawel oraz mieliśmy wolny czas na zakupy w Galerii Kraków. Po przyjeździe do Rzeszowa i zakwaterowaniu gości w swoich domach, już od następnego dnia zaczęły się kolejne wspólne zajęcia.

Na sali gimnastycznej odbyło się spotkanie z dyrektorem oraz społecznością szkolną. Uroczyście powitaliśmy grupę niemiecką, gdzie wymieniliśmy się informacjami o naszych szkołach. Goście z Lehrte mogli zgłębić historię Rzeszowa, zwiedzili Ratusz. Po powrocie do szkoły ks. G. Złotek uczył nas tańca integracyjnego – belgijki.

We wtorek zorganizowano wyjście do Teatru Maska na spektakl „Królowa Śniegu”. Po wzruszającym przedstawieniu zwiedziliśmy trasę podziemną, rynek i „wyskoczyliśmy” na małe zakupy w Galerii Rzeszów. Następnie całą grupą udaliśmy się do mieszkania jednego z polskich uczniów, gdzie wspólnie z Niemcami miło spędziliśmy wieczór.

W środę pojechaliśmy do Skansenu Archeologicznego Karpackiej Troi. Tam podziwialiśmy zabytki archeologiczne, przewodniczka barwnie opowiadała nam o odkryciach, tajemnicach regionu. Chwilę spędziliśmy w pięknym miasteczku Biecz, skąd udaliśmy się z powrotem do Jarosławia na obiad. Po powrocie do Rzeszowa ponowne spędziliśmy integracyjny wieczór.

Kolejnego dnia zaproszeni goście mogli delektować się muzyką klasyczną.  Bardzo ciekawie zaaranżowany koncert łączył wiedzę o najsłynniejszych kompozytorach baroku ze współczesną aurą. Udział w warsztatach o niepełnosprawności z kolei przybliżył nam świat ludzi, którzy z pasją pokonują swoje ograniczenia. Po interesujących zajęciach wybraliśmy się na miasto, zwiedziliśmy rynek i dostaliśmy godzinę czasu wolnego. Po obiedzie wróciliśmy do szkoły, gdzie pomagaliśmy nauczycielom w przygotowaniach do dyskoteki. Zajadając się pączkami i tańcząc spędziliśmy miło kolejne godzinyw klubie Akwarium.

Ostatniego dnia projektu odwiedziliśmy Łańcut. Przewodnicy podawali nam najciekawsze informacje na temat zamku, rodziny Potockich. W Muzeum Powozówoglądaliśmy zabytkowe środki transportu, mieliśmy czas wolny na spacer po pięknym miasteczku.

Szkoła zorganizowała specjalne pożegnanie dla grupy niemieckiej, podczas której każdy uczestnik projektu otrzymał upominki. Po raz ostatni spędziliśmy wspólnie wieczór, głośno rozmawiając i śmiejąc się.  

W sobotę o godzinie piątej rano odprowadziliśmy nowych przyjaciół na dworzec.

Z żalem pożegnaliśmy się, obiecując sobie, że spotkamy się już w czerwcu i będziemy wciąż utrzymywać kontakt. Tydzień minął stanowczo za szybko! Nasi przyjaciele odjechali pozostawiając po sobie jedynie ciepłe,  przyjemne wspomnienia, których za żadne skarby nie wyrzucimy z pamięci.

imgp[2]  imgp[3]

 Opracowanie: Gabriela Borucka kl. 3a, Radek Borucki kl. 1b